19.12.2016

Kohti joulua

Joulukalenterin kirjoittaminen on imaissut niin mukaansa, että olen melkein unohtanut koko joulun. Eilen toin kuusen sisään ja tänään koristelin sen. Pipareita olen hiukan leiponut ja koristellut, kotia on siivoiltu, mutta aattoaterian saavat perinteisesti hoitaa Saarioisten äidit.

Kuusi ei näyttänyt näin suurelta, kun katsoin sitä pellon laidalla... vasta sisään tullessa mietin, että sehän näyttää aivan yhtä suurelta...

Kuin kuusi Petterin ja Lotan Joulu, kirjan kannessa. 

Tosin, me päädyimme sijoittamaan kuusen nurkkaan. Olisi se ehkä keskilattiallekkin sopinut, eikähän sitä vielä tiedä, jos se aaton kunniaksi hiukan paikkaa vaihtaisi.

Mitä olen oppinut NaNoWrimon ja tämän Joulukalenteri kuukauden myötä, on se, että kirjoittaminen on työtä, jossa ei tarvitse odottaa inspiraatiota, ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen, ja jossa kehittyy huimasti, kun vain kirjoittaa joka päivä. 

Olen oppinut paitsi näppäilemään kirjaimia nopeammin, myös tuottamaan tarinaa, ilman umpikujia, tai jos tulen umpikujaan, pyyhin sivun puhtaaksi ja aloitan jostain aivan toisesta kulmasta, tai kokonaan eri tarinan.

Virheiden määrä vähenee myös päivä päivältä. Ei niin, etteikö lyöntivirheitä sekaan sopisi, vaan niin, että mitä enemmän kirjoitan, sen suoremmaksi saan lauseeni ja tarinan luettavuus paranee. Olen viimein pääsemässä "tekotaiteellisista" kiertoilmauksista ja epäsuorista lauseista, suoraan ilmaisuun.

Enää viisi tarinaa kirjoitettavana, olo on hiukan haikea, kuten aina suuren urakan loppumetreillä. Viimeinen viidennes alkakoon. Näistä viimeisten tarinoiden kirjoittamisesta, luulen että nautin paljon enemmän, kuin ensimmäisten viiden. Alkukuusta minua vaivasi epävarmuus, pelko siitä, etten keksi riittävän hyviä tarinoita, etten ehtisi työstää niitä julkaisukuntoon. Tokikaan kaikki tarinat eivät ole parasta A-luokkaa, sekaan sattuu muutamia B-puolen kappaleita, mutta niin aina, jos kirjoittaa levyllisen biisejä tai kuten minun tapauksessani viiden minuutin tarinoita.

Nyt kuitenkin uskon, että saan kirjoitettua 25 tarinaa. Osa niistä on kohtalaisen hyviä, osa varmasti aika tylsiä, mutta mitä olen kuisketta kuullut, joistain pikkutarinoista, lukijat ovat pitäneet todella paljon.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti