12.12.2016

Ensimmäinen versio




Ensimmäinen versio, on aina ensimmäinen versio. Tässä kuussa, joulukalenteri tarinoita julkaistessa, olen oppinut huomaamaan, mitä tuo tarkoittaa. 

Kirjoitan ensimmäisen version nopeasti läpi, jotta saan tarinan kokonaisena esiin. 

Kun olen saanut tarinan näytölle, käyn ulkona. Annan ajatusten hautua. Sen jälkeen korjaan asia ja tyylivirheet, tarkistan yksityiskohdat googlettaen ja korjaan lyöntivirheet. Tuon jälkeen suljen taas näytön, kudon hetken sukkaa, tai katson tv:stä jotain tyhmää ja helposti nieltävää. Lopuksi, illan jo hämärtyessä, muokkaan tekstin julkaistavaan muotoon. 

Tämä kuukausi on ollut erinomaista aikaa, opetella laskemaan julkaisukynnystä. Paitsi että olen julkaissut tarinoita blogissa, olen luetuttanut ne miehelläni. Aiemmin en kestänyt kuulla, edes hänen mielipidettään tarinoista, mutta nyt kun olen antanut hänen lukea kaiken kirjoittamani, alan tottua hänen tapaansa, tuoda korjausehdotukset esiin.

Ja ehkä juuri siksi, ettei hän kuulu kohderyhmään, hänen ehdotuksensa ovat usein raikkaita ja silmiä avaavia. 

Joulukuun aikana, olen oppinut sen, mitä on pitää "kirjoitusrytmiä" yllä. Se että on pakko, joka päivä saada 1000 sanaa julkaisukuntoon, pitää sormet liikkeessä. Huonoja päiviä ei vain voi olla, koska en halua tuottaa pettymystä lukijoilleni. Mielummin julkaisen hiukan kehnomman tekstin, kuin jätän kokonaan julkaisematta. 

1000 sanaa/3 liuskaa julkaisukelpoista tekstiä/ päivässä, on hyvä tahti minulle. Luultavasti kokeilen jatkossa kirjoittaa "valmista" tekstiä. Tällä hyväksi havaitulla tavalla, pidempikin tarina valmistuu mukavasti jos kirjoittaa 3 liuskan päivävauhtia, niin että editoi kirjoitusrupeaman jälkeen päivittäisen tekstin. Toki voi olla että joskus joutuu palaamaan ja korjaamaan jotain jo aiemmin kirjoitettua, mutta jos pitää huolen, että tarina etenee tuon 3 sivua päivässä, se valmistuu aikataulussa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti