16.9.2016

Olennaista vai epäolennaista

Keskity olennaiseen


Liiketoimintaa aloittaessa joutuu tuon tuosta miettimään, mikä on olennaista, mikä ei. Mihin kannattaa keskittyä, mitkä asiat ohittaa olankohautuksella. Sama kirjoittaessa, mitkä lillukanvarret on syytä kirjoittaa tarinaan, jotta lukija pysyy kärryillä, mitkä pitää jättää pois koska ne vain hämmentävät lukijaa. 

Tekemisilleen kannattaa valita painopiste. Mikä on se juttu liiketoiminnassa tai tarinassa, minkä haluaa tuoda esille. Kun lyö lukkoon asian jota kohti lähteä työskentelemään, on helpompi karsia turhaa touhuilua työn tieltä. 

Mikä on painopiste?


Painopiste yritystoiminnassa on auttaa asiakasta, kirjoittaessa, tuottaa lukijalle elämys.  Tuo mielessä on helppo lähteä karsimaan turhaa työtä ja sälää. 

Yritystoiminta aloitetaan usein keksimällä tuote, ja etsimällä tuon jälkeen tuotteelle markkinoita. Järkevämpi tapa olisi kysyä: Mitä markkinoilla kaivataan, onko minulla kykyjä, joita voisi hyödyntää, joilla olisi asiakkaalle arvoa? 

Vaikka kirjat kirjoitetaan itselähtöisesti, koska on mahdoton kirjoittaa hyvää tarinaa, jos aihe ei lainkaan kiinnosta itseä. Pitäisi kuitenkin pitää mielessä myös lukija, se millaisen elämyksen haluaa lukijalle tuottaa. Jos kirjoittaa vain itselleen, omista lähtökohdista, kirja jää luultavasti julkaisematta. Ellei kirjoittaja satu olemaan muuten kiinnostava julkisuuden henkilö, jolloin kirja julkaistaan siksi että tirkistelynhaluiset saavat uteliaisuutensa tyydytettyä. 

Ihan samoin, ei voi aloittaa yritystoimintaa ajatuksella; Tykkään ihan kauheasti tehdä tätä, kyllä varmasti joku ostaa sen mitä teen... Fiksumpaa on tutkia ensin mitä markkinoilla on, missä markkinoilla olisi tilaa ja tilausta, ja sen jälkeen sovittaa omat mieltymyksensä noihin markkinoilla oleviin aukkoihin. 


Painopiste asiakkaassa.

Kannattaa pitää päällimmäisenä mielessä ajatus siitä, mitä asiakas etsii. Tehdä nettisivut niin, että asiakkaan tarvitsemat tiedot löytyvät helposti. 

Kirjoittaessa on hyvä pitää virkkeet selkeinä ja helposti luettavina. Kaikki kikkailu on turhaa ajanhukkaa, joka kyllä tekijästä itsestään voi olla hauskaa, mutta lukijaa tai asiakasta tuollainen alkaa nopeasti ärsyttää.

Oletko törmännyt todella ärsyttäviin nettisivuihin, jolta et löydä etsimääsi tietoa? Entä hyviin selkeisiin sivuihin, joilla kaikki tieto on helposti esillä? 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti