23.9.2016

Brändin luominen



Brändi on enemmän kuin pelkkä tuotemerkki, se kuvastaa yrityksen toimintaa, arvoja ja auttaa erottumaan kilpailutilanteessa. Se on koko yrityksen olemus.


Miten luoda yritykselle/tuotteelle/palvelulle brändi?


Valitse 4-6 sanaa jotka kuvaavat yritystä, palvelua tai tuotetta jota myyt. Mieti miltä yrityksesi näyttää, miten se vertautuu muihin samankaltaisiin? Asiakkaan ei pidä joutua arvailemaan mitä myyt. Nämä sanat ovat perusta, joka ohjaa kohti visuaalista brändiä.

Mieti tuotemerkkiäsi, kuin se olisi fyysinen tila/paikka. Onko se valkea kaunis huone, vai vesiputous vihreässä paratiisissa. Millaisia tuntemuksia tuotteesi/palvelusi sinussa itsessäsi herättää? Sitten, kuvaile tuotemerkki/palvelui kuin se olisi ihminen. Millainen ihminen se olisi? miten käyttäytyisi, kuinka pukeutuisi, mitkä olisivat hänen arvonsa.

Näin saat käsityksen siitä, miten itse koet tuotteen/palvelun. Näet mitä haluaisit asiakkaiden näkevän ja tuntevan mainoksen nähdessään. 

Määritä strateginen ankkuri


Ankkurit ovat ne kriteerit, jotka ohjaavat päätöksiä. On hyvä muotoilla ankkurit liiketoiminnan joka tasolle tähän hetkeen, vuoden ja kahden päähän, kun yritys on kunnolla jaloillaan. Mitkä ovat 2-3 tärkeintä asiaa suurten päätösten ytimessä, mitkä ovat keskeiset arvot?

Kysymykset auttavat määrittelemään yleistä kokemusta brändistä. Ne ovat se punainen lanka, joka kulkee läpi viestinnän. Sanat kuten; yhteistyö, rehellisyys, laatu, rohkaisu.

Valitse 4-6 sanaa, käytä näitä sanoja ohjaamaan kaikkea mitä luot.

Katso synonyymit suosikkisanoille, ehkä löydät vielä hiukan paremmin yritystä kuvaavat sanat. Etsi kuvia, jotka tukevat noita sanoja. Yhdistä sanoja ja kuvia, jotka vastaavat mielikuvaa yrityksestä. Mitkä kuvat ja sanat kuvaavat tarkimmin tarinaa yrityksen ytimessä.

Kokeile sanoja asiakasviestinnässä. Sopivatko ne käytettävästi säännöllisesti vai tuntuvatko sanat epäsopivilta, epäuskottavilta? Etsi sanoja jotka tuntuvat luontevilta käytössä.

Nämä sanat ovat brändin perusta. Kun on luonut ankkurit ja kuvat tuottetta/palvelua  tukemaan, on helppo muistaa, vaikeuksienkin keskellä, mikä on tärkeintä, missä on toiminnan fokus. Kun brändi on toimiva ja rehellinen, ja se kuvaa sitä mitä asiakkaalle tarjotaan, asiakkaat osaavat luoksesi. 

Jos brändäisit itsesi, mitkä olisivat ne kolme sanaa, jotka kuvaisivat sinua parhaiten? 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti